Produse cosmetice : ghid informativ

Tot ce trebuie sa stii despre produsele cosmetice…. Ce contin ? Sunt eficiente? Care sunt substantele din compozitia cosmeticelor cu risc asupra sanatatii noastre si care sunt substantele fara risc? Produsele cosmetice naturale sau organice sunt o alternativa sigura? Cum evolueaza piata produselor cosmetice naturale si bio ?

Ce contin produsele cosmetice conventionale?De la simplul sapun de spalat pe maini, pana la crema de ingrijire ultra sofisticata… Ce efecte au cu adevarat? Sunt ele sigure pentru pielea noastra, sanatatea noastra, mediul nostru?Incepand cu 1 ianuarie 1998, declaratia compusilor cosmeticelor este obligatorie in sistemul european “INCI” (Nomenclatorul international al ingredientelor cosmetice). Componentele trebuie sa fie listate pe ambalaj, primele in lista (4-8) fiind o parte importanta a produsului, iar cele care sunt mai putin de l% sunt apoi prezentate aleatoriu. Astfel un agent activ care reprezinta 0,003% din produs poate fi gasit pe eticheta in fata unui produs care are o nota componenta de 0,99%.Colorantii sunt notati la sfarsitul listei sub denumirea CI (Indexul culorilor), urmat de un numar de 5 cifre (corespunzand culorilor). Pentru machiaj, colorantii sunt listati in paranteze, si + / – inseamna ca este posibil ca unii coloranti sa fie prezenti in acelasi produs.

Aceasta declaratie are unele dezavantaje: numele de plante sunt inscrise in latina … odorizantele sunt indicate doar global, sub termenul “parfum”…

Reclamele publicitare lauda substantele active din plante, acizii din fructe… acestea sunt faimoasele ingrediente active care reprezinta mai putin de 1% din produs! Dar restul, ce este?

O mare parte din cosmetice sunt prezentate sub forma unei emulsii. Lapte demachiant, nutritiv si hidratant, lotiuni de corp, masti, fond de ten … etc. O emulsie constand dintr-o faza apoasa, de obicei apa in mare parte (primul ingredient mentionat in compozitie..), o faza uleioasa, grasa, si mai multi emulgatori pentru a omogeniza emulsia.

Ce sunt emulsiile si ce contin ?

Aplicarea unei emulsii ofera o senzatie imediata de confort : efect hranitor asupra pielii uscate, efect revigorant asupra tenului gras … etc.

Efectul pe termen lung al utilizarii de zi cu zi poate fi foarte util in a ajuta la prevenirea unei varietati de afectiuni ale pielii (deshidratare, roseata, retentie de apa …) sau din contra, pot impiedica functiile naturale ale pielii si pot duce chiar la dezechilibre.

Revenind la compozitia emulsiei…. Ce ascunde ea in faza uleioasa? Grasimi bune, probabil, lipide? Din pacate, nu …Principalul ulei folosit in industria producatoare de cosmetice provine din industria petroliera. Organizatia Mondiala a Sanatatii a aratat ca uleiurile minerale pot fi stocate in organism si pot distruge ficatul. Acest produs rezidual provenind din rafinarea petrolului este parafina sau liquidum Paraffinum. S-au gasit derivatele sale sub alte denumiri, cum ar Isohexadecane, izoparafina, Cerezina… intotdeauna inerte si irelevante pentru ingrijirea pielii.

Alte nume de compusi utilizati pe scara larga in produsele cosmetice: Silicon – uleiuri foarte fine responsabile pentru fluiditatea si textura cremoasa…

Este surprinzator faptul ca toate aceste produse care pretind a preveni imbatranirea pielii merg impotriva functiilor sale naturale.

Multe probleme ale pielii apar ca urmare a utilizarii necorespunzatoare a cosmeticelor si, in principal ca urmare a utilizarii de produse cosmetice gresite!

Spuma nu spala!

Substantele etoxilate (de exemplu, sulfat de sodiu lauret, primul ingredient dupa apa privind compozitia samponului, gelului de dus …) cauzeaza o industrie poluanta inacceptabila pentru fabricarea de produse de igiena care sunt mult prea agresive pentru piele si scalp.

Singurul lor interes este de a forma rapid o spuma bogata si cremoasa, care da iluzia de curatare si spalare eficienta…

Substantele cu RISC din compozitia cosmeticelorPericolele variaza de la o iritare simpla pana la riscul de cancer.
Uleiurile minerale: Aceste uleiuri minerale cum ar fi Paraffinum liquidum constau in lanturi de hidrocarburi care nu pot fi metabolizate de catre organism.OMS a aratat ca uleiurile minerale pot fi stocate in organism si pot cauza inflamatia ficatului sau a valvelor inimii.
In prezent, doar cateva uleiuri minerale si produse petroliere au fost testate, dar rezultatele alarmante trebuie sa ne angajeze deja sa renuntam la aceste produse.Uleiuri si ceruri silicon: Aceste substante complet sintetice pe baza de siliciu, care contin atomi de oxigen, sunt utilizate intr-o multitudine de produse.
Dimethicone este una dintre cele mai utilizate forme in produsele cosmetice de protectie a pielii, de ingrijire a parului si in rujuri.
Acestea nu prea sunt biodegradabile si prin urmare sunt daunatoare pentru mediu si, astfel, indirect, pentru sanatatea noastra.
Mai mult decat atat, in sampoane, acestea au tendinta de a inabusi scalpul.SLSsulfat de sodiu lauret, sau sulfat de lauril de sodiu – daunatoare pentru mucoase, responsabile pentru iritarea pielii si reactii alergice la nivelul pielii, ochilor si mucoaselor.

PEG-urile sporesc fenomenul de cosuri si puncte negre.

Monoetanolamina, dietanolamina si trietanolamina (MEA, DEA si TEA), care pot declansa cancerul.

BHT si BHA: antioxidantii. In doze mari, au efecte cancerigene asupra stomacului (prin urmare, interdictia la produsele alimentare).

Compusi organici halogenati: Au un potential alergen si sunt foarte reactive. In cazul in care se stabilesc in tesuturi, acestea pot cauza daune.

Formaldehida: cancerigen. Rata nu trebuie sa depaseasca 0,2% pentru conservare, 0,1% in produse de ingrijire orala si 5% in intaritor de unghii.

Nitrozamine: patrund prin materii prime contaminate. Cancerigene.

EDTA: critice din punct de vedere toxicologic.

Compusi din Mosc: Aceste odorizante artificiale extrem de stabile sunt cancerigene.

Saruri de aluminiu: utilizate in deodorante. Pot duce la reactii inflamatorii. Glandele sudoripare pot fi deteriorate prin utilizare repetata.

Triclosanul este un produs de clor foarte reactiv. Bactericid, poate impiedica functionarea corespunzatoare a ficatului.
Colorantii cosmetici din vopselele de par: Cercetatorii americani au descoperit ca utilizarea acestora creste riscul de cancer de san.

Amine aromatice: substante de baza coloranti de oxidare. Substante toxice care pot fi absorbite prin piele.

Coloranti azoici: Coloranti cu gudron sintetic cu grupe amino deosebit de critice toxicologic.

Aceasta este realitatea cosmeticelor conventionale!

Toate aceste borcanase, tuburi, sticle de crema care evoca puritate, care vorbesc de liniste, natura, intelepciune….sunt, de fapt, reziduuri chimice ..

Din fericire, pentru toate acestea sunt alternative non-poluante si sanatoase pentru pielea noastra!

Substante naturale
De preferat sa folositi produse cosmetice folosind produse naturale, cum ar fi:

  • Uleiuri, unt, grasimi vegetale si ceruri
  • Apele florale, hydrosols, infuzii florale
  • Uleiuri esentiale
  • Argila
  • Alge
  • Alcooli si acizi grasi. Alcool cetilic, alcool behenilic, alcool stearilic sau alcool
  • Myristil, acidul lauric, acid stearic, acidul miristic, acidul palmitic.
  • Gelifianti: faina, faina de guar, guma arabica, amidon de cartofi, orez sau grau

Tensioactivi naturali: disodic lauril sulfat si laureth derivate din uleiul de nuca de cocos sau ulei de palmier, betaina (componenta unt de cacao)

 

 

Piata produselor cosmeticelor organice si naturaleDupa ani de crestere, sectorul de produse cosmetice organice si naturale, pare sa-si piarda impuls. O multitudine de branduri noi apar in fiecare luna, in timp ce altii sunt nevoiti sa se retraga de pe piata. Cu doar 2-3% din cota de piata globala de cosmetice, acest segment verde lupta pentru a iesi din piata de nisa.Acest segment de nisa a devenit extrem de competitiv:En France, entre 2005 et 2011, bien que les ventes de cosmétiques naturels et biologiques aient progressé de 25% par an en moyenne, elles ne représentaient en 2011 que 2% du marché total, selon Deloitte.”>> In Franta, intre 2005 si 2011, desi vanzarile de produse cosmetice naturale si organice au crescut cu 25% in medie pe an, in 2011 acestea au reprezentat doar 2% din totalul pietei, potrivit Deloitte.

En Angleterre, ce marché a été le plus sévèrement touché par la crise avec un chiffre d’affaires en lente progression : 6% par an environ depuis le début de la crise financière en 2008.”>> In Anglia, aceasta piata a fost cel mai grav afectate de criza, vanzarile au crescut treptat 6% pe an de la inceputul crizei financiare din 2008.

Sur le territoire allemand, le plus important en termes de part de marché, les cosmétiques bio et naturels n’excèdent pas les 7%.”>> Pe teritoriul german, cel mai mare din punct de vedere al cotei de piata, cosmeticele organice si naturale, nu depasesc 7%.

Multe branduri, dintre gigantii produselor cosmetice, au lansat linii naturale si organice.

L’Oreal vinde diverse game de produse sub marci renumite cum ar fi Garnier, Ushuaia, Biotherm si Mixa. Alte companii multinationale, Henkel si Unilever s-au dezvoltat, de asemenea, pentru piata franceza de linii organice certificate.

Cu toate acestea, in pofida cresterii semnificative, conturile de vanzare cu amanuntul pentru mai putin de 15% din cifra de afaceri anuala de produse cosmetice “, spune Organic Monitor.

O oferta care nu reuseste sa convinga ? De ce piata poduselor cosmetice bio este in usoara scadere?Este intotdeauna aceeasi concluzie care ramane, si anume, o lipsa de comunicare care permite pierderea consumatorului in labirintul de vaga terminologie si etichete complicate.Calitatea si eficienta produselor cosmetice organice inca nu reuseste sa convinga. De fapt, desi multe imbunatatiri au fost facute in ceea ce priveste textura produsele cosmetice organice inca nu ating nivelul de satisfactie conventional.

Textura uneori lipiciosa si sapunuri si parfumuri nerafinate sunt printre imperfectiunile acestui segment. In ceea ce priveste eficienta, consumatorul ar fi inca indoielnic, cu toate acestea, aceasta forma de cosmetice ofera un procent mult mai mare al moleculelor active, iar testele industriale prezinte dovezi de eficacitate.

A treia parte a raspunsului este comunicarea de produse naturale si organice se limiteaza la argumentele de mediu si de reasigurare insuficiente. Purtata de codul de culoare verde, natura si mesaje de spirit centrate pe planeta, agricultura ecologica, in loc sa fie axata pe fara parabeni, silicon, etc., piata nu reuseste sa atraga consumatorii.

Viitorul de produselor cosmetice organice

Pentru a depasi aceste neajunsuri, acest segment va trebui sa maximizeze investitiile in R & D (cercetare de noi ingrediente, texturi imbunatatite, arome si eficacitate), de marketing (mai mult de seductie) si comunicare (emiterea unor mesaje mai structurate si clare, dar, de asemenea, mai putin difuze).

In plus, 2013 va fi un an marcat de evolutii normative deosebit de importante, care respecta principiile produselor cosmetice organice.
Primul avans : interzicerea totala a testelor pe animale in Europa.

 

 

Despre conservarea si termenul de valabilitate al produselor cosmetice

Dupa cum stiti, produsele cosmetice au o data limita de valabilitate. Pentru a-si pastra proprietatile si efectele, cosmeticele ar trebui sa fie pastrate in conformitate cu anumite reguli.

Ati observat, probabil, pe ambalajul produselor cosmetice, un logo cu un capac deschis cu un numar urmat de un M. Acest numar indica numarul de luni in care puteti sa utilizati produsul respectiv dupa deschidere (12M inseamna ca tratamentul poate fi utilizat 12 luni de la deschidere).

Daca produsul are o culoare sau un miros schimbat, se arunca. De asemenea, daca ati observat o schimbare in textura, nu-l folositi.

Daca produsele cosmetice au fost depozitate in locuri cu temperaturi extreme, nu este indicat sa le mai folositi. Depozitati produsele cosmetice intr-un loc racoros, uscat si ferit de lumina. Nici depozitarea lor in baie nu este indicata, deoarece sunt expuse caldurii si umiditatii. Frigiderul este o alternativa buna de a pastra produsele cosmetice pe care nu le utilizati in mod regulat.

Produsele cosmetice pe baza de apa sunt cele mai sensibile. Cosmeticele care contin alcool, precum si produse solide (creioane, rujuri), sunt mai putin predispuse la contaminare. Lacul de unghii se arunca de indata ce acesta devin moale sau lipicios.

Perioada de valabilitate a celor mai utilizate tipuri de produse cosmetice:

Mascara/Rimel: Perioada de utilizare, dupa deschidere, este limitata la 3 luni, pentru ca ochii sunt foarte sensibili.

Lotiuni de corp si creme de zi: acestea sunt produse care se pastreaza 10-12 luni.

Rujuri: viata lor este destul de lunga, de aproximativ un an. Dar pentru depozitare optima tineti-l departe de sursele de caldura.

Lacuri de unghii:  in mod normal, tinute timp de un an, dar trebuie sa inteleaga ca, in realitate, ele devin moi si lipicioase inainte de data limita de consum.

Cremele de protectie solara: in cazul in care este notat pe eticheta o perioada lunga de timp, pâna la 12 luni sau mai mult, este esential sa nu mai folositi produsul când va intoarceti din vacanta. Expunerea la caldura, deterioreaza produsele de protectie solara.

Parfum: la fel ca toate produsele cosmetice care contin alcool, acesta tine foarte mult timp. Dar aici este o chestiune de instinct: daca mirosul sau culoarea se schimba, este timpul sa aruncati sticla de parfum.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *